۱۴ دلیل ضرورت داشتن وب سایت

۱۴ دلیل ضرورت داشتن وب سایت

همان روزي كه كسب و كار خود را شروع كرديد به وب سايت نياز داشتيد و اگر هنوز صاحب يك وب سايت نمي‌باشد، بهتر است هم اكنون براي ساخت آن اقدام كنيد. دير شروع كردن بهتر از هرگز شروع نكردن است! هر صنعتي حتي صنايع توليدي و سنگين نيز به يك وب سايت نياز دارند زيرا وب سايت اولين گام در تبليغات و بازاريابي ديجيتال است. اگر اين دليل براي شما قانع كننده نيست،‌ در زیر چندين دلیل براي قانع كردن شما آورده شده است.

۱۴ دلیل ضرورت داشتن وب سایت

۱- اعتبار

معمولا داشتن وب سایت برای کسب و کار ها از نداشتن آن ها معقول تر است و مشتریان معمولا از کسب و کار هایی که وب سایت ندارند دوری می‌کنند. این موضوع به تنهایی از مهم ترین دلایلی است که چرا هر کسب و کار کوچک به وب سایت نیاز دارد.

اعتبار

یک وب سایت نه تنها کسب و کار را رونق می‌دهد، بلکه باعث بیشتر شناخته شدن آن نیز می‌شود و از به این دلیل که مصرف کنندگان جدید انتظار وب سایت دارند، به سرعت به کسب و کار اعتبار می‌دهد.

  • مصرف کنندگان انتظار حضور در وب سایت را دارند

حتی کسب و کار هایی که وب سایت دارند نیز می‌توانند باعث آزار مشتری شوند. برای مثال تصور کنید وارد یک وب سایت تاریخ مصرف گذشته شده اید! طرح وب سایت قدیمی است. رنگ های استفاده شده چندان دل نشین نمی‌باشند، خطاها و غلط های املایی زیادی به چشم می‌خورد و این وب سایت، همه آیتم های لازم برای تبدیل شدن به یک وب سایت ضعیف را دارد.

احتمالا هربار که با چنین وب سایتی رو به رو می‌شوید ترجیح می‌دهید آن را ترک کنید و متاسفانه بسیاری از کسب و کار های کوچک دچار چنین ایرادی هستند زیرا نه وقت و نه توانایی طراجی یک وب سایت مناسب را دارند. خوشبختانه این موضوع قابل حل است و طراحان وب سایت مختلفی وجود دارند که می‌توانند در این راه به کسب و کار ها کمک کنند. به علاوه امروزه دوره های غیر حضوری آموزشی فراوانی وجود دارد که به نسب سودی که به کسب و کار می‌رسانند، هزینه های آن ها معقول به نظر می‌رسد.

۲- توسعه برند

برند موجودیت و هویت یک کسب و کار است و چیزی است که در ذهن مصرف کنندگان باقی می‌ماند. برند نه تنها باعث می‌شود که یک کسب و کار از بقیه متمایز شود، بلکه هویتی است که مصرف کنندگان آن را می‌شناسند و به آن اعتماد دارند. وقتی مردم به یک برند فکر می‌کنند اولین چیزی که به ذهن آن ها می‌رسد لوگو است. لوگو بخش بزرگی از تصویری که مشتری ها و مردم از یک برند در ذهن خود دارند را شامل می‌شود اما این تصویر تنها محدود به این موضوع نیست.

  • یک روایت قوی، باعث فروش و ایجاد سرنخ بیشتری می‌شود

وب سایت مناسب ترین و مفیدترین بستر برای شناخته شدن این هویت است و باید بدانید که محدودیتی در توسعه آنلاین برند وجود ندارد. کسب و کارها برند خود را با استفاده از طراحی، چیدمان مناسب و محتوا به دیگران نشان می‌دهند اما راه مهم تر و ساده تر، داستان گویی است. مردم داستان را دوست دارند و شما می‌توانید از مشتریان برای این موضوع استفاده کنید.

یک روایت قوی، باعث فروش و ایجاد سرنخ بیشتری می‌شود
وب سایت مناسب ترین و مفیدترین بستر برای شناخته شدن هویت برند شما است

فرض کنید محصولات و خدمات شما به صورت شفاهی بین مردم نقل شود و از کیفیت آن ها سخن آورده شود. این داستان سرایی علاوه بر افزایش میزان آگاهی از برند شما باعث افزایش اطمینان و افزایش جذابیت (زیرا مردم داستان را دوست دارند) نیز می‌شود.

۳- بازاريابي

دوران تبليغات بيلبورد و راديو گذشته است. وقتي شخصي به دنبال كالا يا خدمات خاصي به صورت آنلاين است،‌با ليست بزرگي از وب سايت هاي مختلف روبرو مي‌شود. اين موضوع براي وب سايت هايي كه رتبه بالايي دارند خبر خوبي است اما براي آن هايي كه ژايين تر هستند خبر خوبي نمي‌باشد و كسب و كار هاي كوچك معمولا از اين نوع هستند.

هنگامي كه يك كسب و كار كم تر ديده شود شانس كمي براي افزايش ترافيك دارد و رقابت كردن دشوار مي‌شود اما با استفاده از سئو(SEO) و بازاريابي ديجيتال يا ديجيتال ماركتينگ، رتبه وب سايت آن ها بهتر خواهد شد.

  • سئو يك محرك بازاريابي است

هنگامي كه كاربران با وب سايت هايي كه پر از خطاهاي ۴۰۴ است و يا زمان بارگذاري آن ها زياد است روبرو مي‌شوند، به احتمال زياد اين صفحات را ترك خواهند كرد و به سراغ وب سايت بعدي خواهند رفت. اين موضوع يكي از مهم ترين عواملي است كه بر رتبه بندي وب سايت ها تاثير گذار است و موتورهاي جست و جو وب سايت هايي كه ترافيك بيشتري دارند و همچنين اين ترافيك را حفظ مي‌كنند را بالاتر قرار خواهند داد.

همچنين وب سايت هايي كه كلمات كليدي استرتژيك در محتواي خود قرار مي‌دهند نيز رتبه بالاتري خواهند داشت. اين كلمات و عبارات بيشتر توسط كاربران جست و جو مي‌شوند. توضيحات بالا همگي سئو است! ساده اما نياز به وقت گذاشتن و داشتن دانش فني. امروزه سئو يكي از اصلي ترين مشخصه هاي رقابت بين كسب و كار ها به صورت آنلاين است.

  • محتوا همانند یک کالا است

اينترنت گنجينه اي از اطلاعات است و به همين دليلي اطلاعات به كالايي تبديل شده كه هم براي مشتري و هم براي كسب و كار ارزشمند است. محتوا يكي از اصلي ترين دلايل نياز كسب و كار هاي كوچك به وب سايت است و وب سايت مطلوب ترين فضا براي قرار دادن محتوا است.

محتوا همانند یک کالا است
محتوا يكي از اصلي ترين دلايل نياز كسب و كار هاي كوچك به وب سايت است

با ارائه اطلاعات در قالب محتواي مناسب و استفاده از كلمات كليدي، كسب و كار ها بهتر مي‌توانند خود را به مشتري عرضه كنند و اگر مشتري اطلاعات يك كسب و كار را بخرد(منظور پرداخت پول نيست. همين كه مشتري ايميل خود را براي دريافت خبرنامه در اختيار كسب و كار قرار دهد و يا روزانه مطالب آن ها را بررسي كند و در نهايت همين كه اين مطالب براي او قابل قبول باشد،‌به معني خريد است)، احتمالا محصولات و خدمات آن را نيز خريداري خواهد كرد.

كلمات كليدي يكي از مهم ترين مولفه هاي در الگوريتم هاي جست و جوي گوگل است و استفاده از آن ها در محتواي وب سايت، به ميزان بسيار زيادي بر رتبه وب سايت تاثير گذار است.

۴- رقابت

در اين روز ها رقابت بسيار شديد شده است و همين موضوع نيز از دلايل اصلي نياز كسب و كار هاي كوچك به وب سايت است. بسياري از كسب و كار هاي كوچك فعاليت آنلاين دارند،‌ چه وب سايت باشد و چه يك حساب در شبه هاي اجتماعي و يا هر دو اما آن هايي كه وب سايت ندارند قابليت رقابت پذيري با ديگر شركت هايي كه وب سايت دارند را كم مي‌كنند.

شايد بسياري از مشتري ها و مصرف كنندگان به دنبال كالا يا محصولات آنلاين نباشند اما بسياري از آن ها از اين روش استفاده مي‌كنند كه به اين معني است كه كسب و كارهاي بدون وب سايت بخش بزرگي از مصرف كنندگان را از دست مي‌دهند بنابراين كسب و كار هايي كه وب سايت دارند شانس خود را براي افزايش مشتري بيشتر مي‌كنند.

  • كسب و كار هاي کوچک باید با انتظارات مصرف کننده رقابت کنند

علاوه بر مواردي كه گفته شد، كسب و كار ها بايد در وب سايت خود حضور داشه باشند؛ حضور مناسب و پر رنگ. مصرف كنندگان اگر با وب سايت ضعيفي روبرو شوند به اين نتيجه مي‌رسند كه كسب و كار در اين وب سايت سرمايه گذاري نكرده و آن را جدي نخواهند گرفت. به علاوه بسياري ممكن است در اولين حضور خود هنوز به اين وب سايت اعتماد نداشته باشند و اگر طراحي و استفاده از رنگ و نگارش و ديگر اصول طراحي وب سايت مناسب در آن رعايت نشده باشد اين بي اعتمادي دو چندان مي‌شود.

كسب و كار هاي کوچک باید با انتظارات مصرف کننده رقابت کنند
با داشتن یک وب سایت ایده‌آل از رقبا پیشی بگیرید

مصرف كنندگان تمايلي به پرداخت براي كالاي بي كيفيت ندارند. پيشتر گفته شد كه آن ها حتي وقت خود را وب سايت هاي كم سرعت نمي‌گذرانند چه برسد به اين كه بخواهند هزينه اي نيز براي كالاها يا خدمات آن پرداخت كنند. در عوض ترجيح مصرف كنندگان اين است كه سرمايه خود را در جايي ارزشمند تر مصرف كنند.

۵- كنترل

با استفاده از وب سايت،‌كسب و كار ها خود را در جريان حركت قرار مي‌دهند. با وب سايت آن ها مي‌توانند كاربران را درك كرده و رفتار آن ها را حتي پيش بيني كنند. همچنين داده هاي زيادي در وب سايت وجود دارد و از آن ها مي‌توان اطلاعات زيادي استخراج كرد. اطلاعات زير نمونه اي از آن ها است:

كاربران از چه منطق جغرافيايي وارد وب سايت مي‌شوند، در چه ساعاتي بيشتر آنلاين مي‌شوند و سفارشات آن ها بيشتر در چه ساعاتي ثبت مي‌شود، بعد از اين وب سايت به چه وب سايتي رجوع مي‌كنند و… . اين موضوع به صاحبان كسب و كار كمك بسياري مي‌كند زيرا مي‌توانند كار خود را با خطاي كمتر و بر اساس الگوهاي موجود پيش ببرند و بر اساس حدس و گمان زيرا اين داده هاي اطلاعاتي را در اختيار آن ها قرار مي‌دهد تا بتوانند رفتار مشتريان را شناسايي كنند.

شبكه های اجتماعی و انجمن های بحث و گفتگو نیز درک مخاطبان را آسان تر کرده اند و صاحبان كسب و كار مي‌توانند محتوايي را ارائه دهند كه مطابق با سليقه مخاطبان خود باشد. شبكه هاي اجتماعي مخاطبان زيادي براي شما فراهم مي‌كنند كه مي‌توان همه آن ها را به وب سايت كه به نوعي مركز اصلي مي‌باشد هدايت كرد.

  • یک كسب و كار کوچک می‌تواند فراتر از مرزهاي محلي توسعه يابد

با ابزارهای وب مانند Google Analytics مي‌توان موقعيت مكاني كابران وب سايت را مشاهده كرد. با دانستن اين موضوع حتي كسب و كاري كه در يك منطقه كوچك فعاليت مي‌كند مي‌تواند در مناطق بزرگ تر و حتي خارج از كشور نيز مشتري به دست آورد. اگر افراد زيادي وب سايت شما را ديده اند بنابراين فرصت توسعه زيادي وجود دارد.

۶- ۳۰ درصد مصرف كنندگان كسب و كار بدون وب سايت را ناديده مي‌گيرند

امروزه مصرف كنندگان ۲۳.۶ ساعت در هفته آنلاين مي‌باشند (در كشور هاي مختلف كم تر و بيش تر مي‌باشد) و ۵ ساعت در روز با تلفن هاي همراه خود آنلاين هستند. وب سايت اولين ابزار در ديجيتال ماركتينگ مي‌باشد و در اين دوره ديجيتال مصرف كنندگان كسب و كاري كه وب سايت ندارد را ناديده گرفته و آن را غير حرفه اي تلقي مي‌كنند.

۷- مردم به صورت آنلاين به دنبال يافتن شما هستند

يكي از مزاياي داشتن وب سايت اين است كه در جايي كه مشتريان هستند حضور داريد زيرا آن ها به صورت آنلاين به دنبال شما هستند.

مردم به صورت آنلاين به دنبال يافتن شما هستند
مشتری ها را در فضای آنلاین از دست ندهید

در طول روز ۳.۵ ميليارد نفر در گوگل به جست و جو مي‌پردازند و تعداد زيادي از آن ها دقيقا به دنبال كالا يا خدمات شما هستند و اگر يك وب سايت نداريد،‌ رقيب شما اين مشتري را جذب مي‌كند. به همين دليل است كه شركت هاي هزينه زيادي در وب سايت و سئو مي‌پردازند.

۸- عمده مصرف کنندگان با استفاده از وب سایت ها به دنبال يافتن و تعامل با كسب و كارها هستند

طبق يكي از مطالعات LSA،‌ ۶۳ درصد مصرف كنندگان از وب سايت براي يافتن كسب و كارها و تعامل با آن ها استفاده مي‌كنند كه شامل تعداد زيادي مصرف كننده است. حال با رياضيات حساب كنيد كه چه تعداد زيادي مشتري در اختيار شما قرار دارد. معمولا مصرف كنندگان پيش از خريد از ۳ منبع براي تصميم گيري درباره خريد يا عدم خريد از يك كسب و كار استفاده مي‌كنند كه ۳۰ درصد آن ها با بررسي وب سايت به اين موضوع مي‌پردازند.

۹- تراكنش هاي هر صنعت از جمله B2B، صنايع سنگين و توليدي توسط وب سايت تحت تاثير قرار مي‌گيرد

بيش تر كسب و كارهايي كه وب سايت ندارند، دليل اين موضوع را اين گونه بيان مي‌كنند كه صنعت آن ها آنلاين نيست. صنايع B2B، و توليدي بيشترين گروه اين كسب و كار ها را تشكيل مي‌دهند. ۷۵ درصد از مشتريان كسب و كارهاي B2B می‌گویند که محتوای وب سایت دیجیتال به طور قابل توجهی بر تصمیم خرید آن ها تأثیر می‌گذارد و ۶۲ درصد هم بيان مي‌كنند كه تنها بر اساس محتواي وب سايت مي‌توانند براي تصميم به خريد اقدام كنند.

اين گروه از مشتريان پيش از خريد از يك فروشنده به طور متوسط ۱۲ جست و جو انجام مي‌دهند و ۶۷ درصد خريد ها در اين نوع صنايع از تكنولوژي ديجيتال تاثير مي‌پذيرد كه وب سايت نيز بخشي از آن مي‌باشد و نیمی از مشتریان آن ها انتظار دارند وب سایت کانال ارتباطی موثری با آن ها باشد.

۱۰- ۷۵ درصد مشتریان اعتبار یک کسب و کار را بر اساس طراحی وب سایت آن ها قضاوت می‌کنند

هرچند که آمار بالا مربوط به آمریکا است اما باز هم در کشور ما و بسیاری از کشور ها نیز این موضوع صادق است. نداشتن وب سایت باعث کاهش اعتماد مشتری می‌شود. مردم تمایل دارند با کسب و کار هایی تعامل کنند که به آن اطمینان دارند و وب سایت اولین مکانی است که آن ها برای اطلاع از اعتبار، بازخورد ها و جوایز آن کسب و کار بررسی می‌کنند.

باید این را هم بدانید که وب سایت ضعیف کمکی به شما نخواهد کرد زیرا تنها ۱۰ ثانیه فرصت دارید بر کاربران و مشتریان خود تاثیر مثبتی بگذارید . به آن ها نشان دهید از این وب سایت چه ارزشی نصیب آن ها می‌شود. در غیر این صورت آن ها وب سایت را ترک خواهند کرد.

۱۱- باید به سرعت به سؤالات اساسی پاسخ دهید

این مورد به ویژه برای شرکت های B2B صادق است. هنگامی که مشتریان یا مخاطبان قصد دارند چیزی درباره شما بدانند و یا کاری با شما انجام دهند به وب سایت شما مراجعه می‌کنند و همچنین باید بدانید بازدیدکنندگان وب سایت شما باید در طول ۳ ثانیه پس از فرود به وب سایت شما بتوانند به ۳ سوال پاسخ دهند:

  • شما کی هستید؟
  • چه کاری انجام می دهید؟
  • چگونه می‌توان با شما تماس گرفت؟

ما در عصری زندگی می‌کنیم که مردم به دنبال “حالا” هستند که به این معنی است که اطلاعات موردنظرشان را بلافاصله جست و جو می‌کنند و وب سایت کسب و کار شما باید بدون نیاز به پیمایش یا scroll کردن به این سوالات پاسخ دهد.

۱۲- باعث رقابت با پیشتاز صنعت شما می‌شود

اگر وب سایت شما بهینه باشد این امر شدنی است. البته باید بدانید کسب و کار یا شرکتی که پیشرو است نیز مسلما یک شبه و بدون تلاش این جایگاه را بدست نیاورده است اما می‌توانید با آن رقابت کرده و جایگاه خود را به دست آورید.

۱۳- شبکه اجتماعی کافی نیست

ممکن است فکر کنید چون یک حساب فیس بوک یا اینستاگرام دارید دیگر نیازی به وب سایت نیست اما متاسفانه این عقیده درست نیست زیرا باز هم به یک وب سایت نیاز خواهید داشت. البته كه استفاده از شبکه های اجتماعی برای رشد کسب و کار و کمک به آن مهم و مفید است اما کافی نیست.

 شبکه اجتماعی کافی نیست
حضور در شبكه هاي اجتماعي بسیار مفید است ولی بدون داشتن پایگاه اصلی (سایت) هیچ فایده ای ندارد

فیس بوک را در نظر بگیرید. مردم به نسبت سال هاي گذشته وقت كم تري در این پلتفرم وقت می‌گذرانند (۵۰ میلیون ساعت کاهش در یک سال) و الگوریتم های جست و جوی آن با تغییرات زیادی روبرو شده است. همچنین این پلتفرم و هر شبکه اجتماعی دیگری ممکن است با تغییر قوانین مجبور به بستن حساب کاربری شما شود. آن وقت چه کار خواهید کرد؟ به همین دلیل برخی وب سایت را پایگاه اصلی کسب و کار می‌دانند. اين پايگاه همچون مركزي براي جمع آوري و مرتب كردن همه چيز است. به علاوه مي‌توانيد ميزان موثر بودن كمپين هاي شبكه هاي اجتماعي خود را ابزارهاي مختلفي كه وجود دارد از طريق وب سايت بررسي كنيد.

دلايل نياز كسب و كار هاي كوچك به وب سايت بيش تر نيز مي‌باشد. براي مثال با هزينه اي كم در ديد طيف وسيعي از افراد قرار مي‌گيريد و يا بدون نياز به دانش فني پيچيده به رقابت با كسب و كار ها و شركت هايي مي‌پردازيد كه همگي يك وب سايت دارند. به علاوه هيچ وقت بسته نخواهيد بود! ممكن است كسب و كار شما مكان فيزيكي داشته باشد،‌يك فروشگاه باشد و يا مواردي از اين قبيل اما به احتمال زياد نمي‌توانيد ۲۴ ساعت باز باشيد. اگر هم بتوانيد هزينه هاي اضافه كاري و روشنايي بالا است اما يك وب سايت ۲۴ ساعت در اختيار مخاطبان است،‌ حتي در نيمه شب.

۱۴- هزينه و كارآيي بيشتر

به نسب روش هاي سنتي تبليغات،‌استفاده از وب سايت در دراز مدت كارآيي بيشتري دارد(زيرا تبليغات شما را جهت دار كرده و به سرانجام مي‌رساند) و همچنين هزينه هاي آن بسيار كمتر است.